ناخودآگاه

ناخودآگاه منشا احساسات

ضمیر ناخود آگاه چه نقشی در احساسات دارد؟

منشا تمام احساساتی که یک انسان در طول زندگی خود تجربه میکند ضمیر ناخودآگاه است. مانند احساس تاسف، احساس ترس، افسردگی اضطراب. احساسات ناشی از مردود شدن در یک امتحان تحصیلی مهم یا صحبت باشخصی برای زندگی مشترک، که تمام وجود شخص را اضطراب از اشتباه کردن فرامیگیرد.

ضمیر ناخودآگاه همیشه حضور خود را اثبات میکنید حتی زمانی که ضمیر خودآگاه غیر فعال هست، ضمیر ناخود آگاه مسئول تمام احساسات غیر ارادی انسان است، این ضمیر پا را از باور ها فراتر گذاشته و حتی عکس العمل های اندام انسان را تحد تاثیر قرار میدهد.

مثلا هنگامی که شی به سمت چشم انسان پرت میشود بصورت غیر ارادی عمل دفاع صورت میگیرد چشم بسته و سر انسان به جهت دیگری چرخش میکنید این عمل تحت تاثر ناخود اگاه صورت میگیرد.

ناخودآگاه

برخورد منطقی با ضمیر ناخود آگاه

ضمیر ناخود اگاه را نمیتوان منطقی تفسیر کرد. مثلا زمانی که شی به سمت چشم انسان پرتاب میشود نمیتوان به این موضوع منطقی نگاه کرد که این شی از کنار چشم عبور میکند حتی اگر فاصله چند سانتی متری با چشم داشته باشد.

ناخود اگاه به مغز اخطار داده و بدن واکنش نشان میدهد. این موضوع در احساسات نیز صدق میکند وقتی شما از صحبت در یک تجمع وحشت دارید نمیتوانید با ناخود اگاه خود بصورت منطقی برخورد کنید که صحبت در این تجمع ترسی ندارد.

 

ضمیر ناخود آگاه تثبت کننده

هرچه در ناخود آگاه انسان شکل بگیرد بصورت کامل شخصیت باور و اعتقادات فرد را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. به عنوان مثال اگر شخصی از صحبت کردن در یک جمع ترس داشته باشد در صورتی که در این موقعیت قرار گیرد این ترس بر او چیره میشود.

یا مثلا اگر فرد این باور را در خود پرورش دهد که ارزش کمی دارد برای همین هیچ کس اورا به عنوان عشق خود انتخاب نمیکند بعد از مدتی فرد اعمال و رفتاری از خود نشان میدهد که این بی ارزش را به دیگران ثابت میکند.

ناخودآگاه

ضمیر ناخود آگاه و تاثیر آن بر احساس و رفتار انسان

شاید تجربه کرده باشید گاهی احساسی پیدا میکنید که نه این احساس را درک میکنید و نه منشا این احساس را میشناسید، مثلا یک ترانه را درجایی میشنوید و احساس ناراحت کننده ای را تجربه میکنید بدون آن که دلیلی برای آن داشته باشید و یا شخصی را ملاقات میکنید که نسبت به این شخص احساس ترس یا اضطراب دارید بدون اینکه پیش زمینه ای از این فرد در ذهن شما باشد.

تصور کنید فردی در کودکی از طرف خانواده محبتی دریافت نکرده، در اجتماع مدرسه و.. دچار احساس حقارت شده این فرد در بزرگسالی دچار کمبود های عاطفی و توجهی قرار خواهد گرفت و همیشه خود را بی ارزش خواهد دید. باور ها و احساسات کودکی فرد در سنین بالا روی رفتار و احساسات وی تاثیر منفی خواهد گذاشت و همیشه از رسیدن به هدف متوقف خواهد شد.

آیا میتوان تاثیرات منفی ضمیر ناخودآگاه بر احساس و رفتار را متوقف کرد؟

بله اینکار امکان پذیر است، رفتار و احساس شما هردو نتیجه ی باورهای شماست و اگر بتوانید باورهای خود را تغییر دهید رفتار و احساستان نیز تغییر می کند.

به مثالی که گفته شد توجه کنید اگر فرد موفق می شد باور به اینکه نسبت به دیگران بی ارزش است را در خود از بین ببرد ضمیر ناخودآکاه او به جای تاثیر منفی تاثیر مثبتی بر رفتار او می گذاشت.

 

 

مقالات مرتبط:

تکنیک های برگرداندن رابطه از دست رفته

قانون جذب چیست؟

قانون جذب عشق

تکنیک های برنامه ریزی و نفوذ به ضمیر ناخودآگاه

نیاز های ناخودآگاه عشقمان چیست؟

افراد خودشیفته

افراد حساس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *